הכנסת ספר תורה

מערכת שורש  כד אב, תשעט  8/25/2019

לספר התורה יש קדושה רבה בדת היהודית והוא מונח במקום של כבוד מאחורי פרגוד ומוציאים אותו רק בחגים ובאירועים מיוחדים
.......................

הכנסת ספר תורה
סדר הכנסת ספר התורה
ספר התורה נכתב על מגילת קלף שעשויה מעור של בהמה טהורה ולא טמאה. סופר הסת"ם כותב את ספר התורה מספר בראשית ועד ספר דברים באמצעות נוצה או קנה מיוחד בדיו. בספר נכתבת התורה באותיות קדושה ולבנה בצורה מרובעת עם דגשים מעל אותיות ספציפיות. הכתוב לא מנוקד ואין שימוש בסימני פיסוק. מלאכת הכתיבה היא קשה וסיזיפית מכיוון שספר התורה יכול להיפסל אם תהיה שגיאת כתיב, מילה נוספת או חסרה או שהכתב לא יהיה ברור. סופר הסת"ם משאיר את האותיות האחרונות לכתיבה בספר לאיש שתרם את ספר התורה לבית הכנסת, משפחתו ואנשים נכבדים נוספים.

תהלוכת הכנסת ספר התורה לבית הכנסת
טקס הכנסת ספר תורה משמעותי מאוד ביהדות. במהלך הכנסת ספר תורה מקיימים תהלוכה חגיגית ברחוב מבית התורם של ספר התורה ועד לכניסתו של הספר לבית הכנסת. נהוג שבמהלך התהלוכה מתקיימים מספר דברים:
• תורם הספר כותב בביתו את האותיות האחרונות בספר ונותן לאנשים נכבדים כמו הרב שלו ושאר משפחתו של התורם לסיים לכתוב את הספר.
• כל הגרים בשכונה והמתפללים בבית הכנסת יוצאים לרחוב בתהלוכה מרשימה כדי ללוות את טקס הכנסת ספר התורה.
• התהלוכה כוללת מוסיקה שמתאימה לאווירת הקודש, רכב תהלוכות שמוביל את הכנסת הספר לבית הכנסת ואפילו אביזרים כמו זריקת קונפטי ושיגור זיקוקי דינור.
• ילדים משמשים חלק חשוב בתהלוכה. הילדים לבושים בבגדים חגיגיים והם מחזיקים לפידים בוערים והולכים לפני ספר התורה. הם עושים זאת כדי לסמל את מעמד קבלת התורה על ידי משה רבינו בהר סיני שלפי הכתוב בתורה היה מלווה בלפידים של אש.
• כשספר התורה מגיע לבית הכנסת, מוציאים את ספרי התורה שנמצאים בארון הקודש של בית הכנסת ורוקדים עם כל הספרים. בסיום הריקודים מכניסים את ספרי התורה לארון הקודש.
• כאשר ספר התורה ייצא בפעם הראשונה באירוע מיוחד או חג, תורם הספר יברך את ברכת "שהחיינו" ויקרא בו.

מצוות הסעודה
לאחר הכנסת ספר התורה לארון הקודש, נהוג להתפלל תפילת ערבית ולערוך את מצוות הסעודה כדי לחגוג את ההכנסה. הסועדים בארוחה נוטלים ידיים, מברכים על האוכל ומאזינים לרב בית הכנסת או אדם נכבד אחר בזמן שהוא נושא דברי תורה.
תרומת ספר תורה לבית הכנסת שלכם היא מצווה גדולה ואשרי האדם אשר תורם תרומה זאת.